Kampiakseli

Kampiakseli

Kaulan hionta

Kampiakselin laakerivaurion yleisin syy on voitelun puute.

Laakerikaula voidaan hioa kampiakselihiomakoneella valmistajan ilmoittamaan alikokolaakerimittaan. Hionnan jälkeen kampiakselinkaulat tulee myös kiillottaa. Laakerivaurion jälkeen myös akselin suoruus on ehdottomasti tarkistettava. Lähes poikkeuksetta vaurio myös vääntää akselia.

Lisäksi kiertokangenpesäkkeen mitta tulee aina tarkistaa laakerivaurion yhteydessä. Tarvittaessa laakeripesäke tulee myös kunnostaa.

Kiillotus

Kampiakselin kiillotus on suositeltavaa aina laakereiden uusinnan yhteydessä. Laakeriliuskojen laakeripinta on erittäin pehmeää erikoismetallia, joka vaurioituu erittäin helposti mikäli laakerikaula on liian karhea. Kampiakselihionnan jälkeen kaulojen kiillotus on ehdottomasti tehtävä, jotta pinnasta saadaan paras mahdollinen.

Käytössämme on runsaasti erilaisia kiillotustyökaluja erinäisten osien / pintojen kiillotukseen.

Särötarkastus

Kampiakselin laakerivaurion jälkeen on suositeltavaa tehdä akselin särötarkastus. Akseli saattaa silmämääräisesti tarkasteltuna näyttää ehjältä, mutta särötarkastuksessa saattaa säröjä paljastua.

Yleensä säröt eivät hionnassa mihinkään häviä vaan ne säilyvät pinnassa myös hionnan jälkeen. Tästä syystä suositellaankin uuden tai ehjän akselin hankintaa vaurioituneen tilalle. Säröt eivät itsessään estä kampiakselin hiontaa, mutta akselin kestävyydestä on mahdotonta antaa tietoa. Akseli saattaa kestää hyvinkin ilman ongelmia tai sitten se katkeaa nopeasti.

Käytössämme on tunkeumanesteellä toimiva särötarkastusmenetelmä.

Kuvassa ehjä laakerikaula.

Kuvassa löytynyt särö laakerikaulassa.

Laakerointi

Laakeripesäkkeen mittaus

Moottorin laakeripesäkkeet on suositeltavaa mitata aina moottorin korjauksen yhteydessä. Erityisesti, jos moottorissa on laakerivaurio / -vaurioita.

Käytössämme on useita erilaisia mittalaitteita sekä työkaluja mahdolliseen kunnostukseen.

Kk. laakeripesäkkeen hionta

Lähes aina laakerivaurion yhteydessä vaurioituu myös kiertokangen laakeripesäke. Tästä syystä laakeripesäke tulee aina mitata/tarkistaa ennen moottorin uudelleen kasausta.

Vaurioitunut laakeripesäke supistetaaan välistäottohiomakoneella, jonka jälkeen laakeripesäke hoonataan tarkasti valmistajan antamaan mittaan. Murrettuja kiertokankia ei pysty supistamalla kunnostamaan vaan koko kiertokanki tulee uusia.

Runkolaakeripesäkkeen koneistus

Runkolaakeripesäkkeiden koneistus saattaa tulla tarpeelliseksi esim. laakerivaurion, lohkon vääntymisen tai pulttien löystymisestä johtuvan puolikkaiden ”elämisen” johdosta.

Runkolaakeripesäkket korjataan yleensä koneistamalla jakopinnat suoriksi, jolloin pesäke pienenee ja tämän jälkeen pesäkkeet koneistetaan tehtaan antamiin mittoihin.

Käytössämme on erikoisaarpora, jolla yleensä runkolaakeripesät koneistetaan.

Runkolaakeripesien linjahoonaus

Runkolinjan suoruus voidaan tarkistaa linjahoonilla. Tällöin pesäkkeiden mitta ei merkittävästi muutu alkuperäisestä.

Hoonaus tehdään myös aarporauksen jälkeen, jolloin saavutetaan toivottu pesäkkeen mitta.

Männäntapinhelan koneistus

Moottoreissa joissa männäntapin laakerointi on toteutettu kiertokangen yläpäänhelalla on mahdollisuus tuo hela myös vaihtaa. Yleensä männäntapinhela toimitetaan puolivalmiina, jolloin se on koneistettava asennuksen jälkeen.

Yleensä työ suoritetaan tappihoonauskoneella hoonaamalla. Mutta on myös mahdollista koneistaa lastuavalla työstöllä esim. suuret työvarat tai voimakkaasti vinot kiertokankien yläpäät.

Käytössämme on tappihoonauskone ja useita tarkoitukseen sopivia lastuavia työkoneita.

2T-akselin korjaus

2T-moottoreissa on normaalia moottoria heikompi voitelu. Tästä syystä 2T-akseleiden laakerointi on yleensä hoidettu neulalaakereilla. Neulalaakerit kestävät huomattavasti paremmin heikompaa voitelua, kuin mitä liukulaakerit kestävät.

Neulalaakerit vaativat toimiakseen eheän laakeripinnan, jolloin kiertokankea ei voi valmistaa normaalisti kahdesta eri osasta. Tästä syystä kampiakselit on koottu osista ja ne on niputettu tiukalla puristussovitteella yhdeksi akseliksi.

Kiertokankivaurion yhteydessä akseli pitää purkaa osiin, jotta vaurioituneet osat voidaan vaihtaa. Vaihtotyön jälkeen akselin suoruus pitää tarkistaa erittäin huolellisesti moitteettoman toiminnan varmistamiseksi.