Sylinterikannen hionta
Sylinterikannen hionta suositellaan tehtäväksi aina, kun sylinterikansi irrotetaan moottorista. Varsinkin alumiiniset sylinterikannet on syytä koneistaa aina irrotuksen ja asennuksen välillä. Valurautakannet kestävät paremmin irrotusta ja asennusta ilman tasohiontaa. Kannentiivistevaurion yhteydessä kannen hionta on aina välttämätön toimenpide. Sylinterikannesta koneistetaan vain sen verran materiaalia pois mitä tarvetta on.
Myös moottorin puristussuhdetta voidaan kasvattaa hiomalla sylinterikannesta enemmän materiaalia pois. Tämä toimii tietysti vain kansissa, joissa palotila on sylinterikannessa. Sylinterikannen hionta voidaan suorittaa, joko tasohionnalla tai lastuavalla menetelmällä.
Kuvassa sylinterikannen tiivistepinnan koneistus lastuavalla menetelmällä.
Venttiilien hionta
Venttiilien hionnalla tarkoitetaan nimenomaan venttiilin tiivistepinnan hiontaa (venttiilien vastinpinnan koneistuksesta, katso ”venttiili-istukan hionta”)
Venttiili-istukan hionta
Venttiili-istukan hionnalla tarkoitetaan sylinterikannessa olevan venttiilin vastinpinnan hiontaa.
Hionta on tarpeen tehdä, mikäli tiivistepinta on kulunut tai jostain muusta syystä päässyt vaurioitumaan. Huono tiivistyspinta aiheuttaa venttiilin vuotamisen ja pahimmassa tapauksessa venttiilin palaminen voi aiheuttaa moottorivaurion. Venttiili-istukoiden hionnan jälkeen on syytä säätää myös venttiilit, koska venttiili painuu hionnan seurauksena syvemmälle kanteen. Hydraulisilla nostajilla varustetuissa kansissa säätöä ei toki tehdä. Venttiili-istukoiden koneistuksessa käytetään nykyään lähes aina pelkästään lastuavia menetelmiä.
Käytössämme on useita kyseiseen työhän soveltuvia koneita ja laitteita.
Venttiili-istukan rengastus
Venttiili-istukan rengastus tulee tarpeelliseksi, mikäli tiivistepinta on vaurioitunut niin pahasti, että pelkkä venttiili-istukan hionta ei olisi järkevää/mahdollista. Liian syvälle painunut venttiili voi estää mm. venttiilinsäädön toimivuuden, aiheuttaa venttiilijousien jäämisen liian löysiksi tai palotila tulee liian suureksi, jolloin puristuspaine laskee liikaa. Erityisesti dieselmoottoreissa puristuspaineen laskeminen heikentää moottorin käynnistymistä. Venttiili-istukan rengastus tulee tarpeelliseksi myös, kun halutaan asentaa suuremmat venttiilit sylinterikanteen eikä alkuperäisten istukoiden koko enää riitä.
Lyijyllisen bensiinin loppuessa ilmeni joissain moottoreissa ongelmia, että pakoventtiilit painuivat sylinterikanteen sisälle. Tähän ongelmaan pakoistukoiden rengastus on erittäin hyvä korjauskeino. Rengastuksen jälkeen ei ole myöskään enää tarpeellista käyttää lyijylisäainetta bensiinin seassa.
Käytössämme on runsaasti erilaisia välineitä / laitteita venttiili-istukoiden rengastukseen.
Käytössämme on venttiilien tiivistepinnan hiontaan tarvittavia koneita.
Venttiiliohjaimen vaihto
Venttiiliohjain = venttiilivarren ohjainholkki, ohjaa venttiilin tiivistepinnan tarkasti vastinpintaan, joka varmistaa venttiilin tiivistymisen.
Käytössämme on runsaasti erilaisia välineitä ohjaimien vaihtoon ja kunnostukseen (K-Line)
Ylikokoventtiilin sovitus
Jossain tapauksissa on mahdollista kunnostaa väljistynyt venttiilin ohjaus ylipaksulla varrella valmistetulla ylikokoventtiilillä. Nykyisin tällaiset korjataan yleisimmin ohjainholkeilla (K-Line) jolloin voidaan käyttää std varrella varustettuja venttiileitä.
Käytössämme on reikäavenninsarjat, joilla saamme sovitettua ylikokoventtiilit.
Sylinterikannen painekoe
Usein, kun epäillään moottorissa olevan kansitiivistevaurio kannattaa tehdä myös sylinterikannen painekoe. Tämä tulee tehdä erityisesti silloin, jos vanhassa kannentiivisteessä ei näy selvää vauriokohtaa. Lisäksi tietyt moottorityypit ovat erittäin herkkiä sylinterikannen halkeamisille.
Painekokeessa sylinterikannen vesikanavat tukitaan ja vesitilaan johdetaan paineilma. Painetestauslaite tunnistaa, mikäli sylinterikannessa on vuoto ja ilmoittaa siitä testaajalle. Sylinterikanteen on hyvä myös suihkuttaa saippuavedellä, jolloin mahdolliset saippuakuplat paljastavat mahdollisen vuotokohdan. Monesti vuotokohta voi olla näkymättömissä mm. esikammion alla, jolloin niitä ei voi pelkästään silmämääräisesti havaita.
K-Line ohjainholkin asennus
Mikäli venttiiliohjain on kulunut liian väljäksi, tulee se vaihtaa uuteen kulumattomaan ohjaimeen. Joissain moottoreissa ei välttämättä ole vaihdettavaa ohjainta vaan se on koneistettu suoraan sylinterikanteen. Niissä tapauksissa ohjain saadaan kunnostettua alkuperäiseen mittaan asentamalla ohjaimeen kuparinen K-line-holkki.
Ennen holkin asennusta ohjain koneistetaan suuremmaksi, jonka jälkeen ohjaimeen asennetaan kuparinen K-Line-holkki. Holkki sovitetaan K-Line työkaluilla siten, että venttiilin ja ohjaimen välinen välys jää oikeaksi.
Nokka-akselin laakerit
Kaikissa moottoreissa ei ole vaihdettavia nokka-akselinlaakereita. Näissä tapauksissa laakerointi on usein koneistettu suoraan alumiinikanteen eikä näin ollen erillistä laakerointia tarvita.
Moottoreissa joissa nokka-akseli on sijoitettu sylinteriryhmään tai valurautaiseen sylinterinkanteen on usein myös vaihdettavat nokka-akselilaakerit. Laakerit suositellaan aina vaihdettavaksi moottorikorjauksen yhteydessä. Laakereita on olemassa sekä valmiita sekä puolivalmiita. Puolivalmiit laakerit tulee asennuksen jälkeen vielä koneistaa oikeaan mittaan. Valmiit laakerit taas puolestaan vaativat vain asennuksen eikä jälkikoneistusta tarvita.
Käytössämme on useita erilaisia työkaluja laakereiden vaihtoon sekä koneistukseen.
Etukammion sovitus
Etukammiolle, joka tunnetaan myös nimillä palokammio, esikammio, tulikammio, sytytyskammio ym. on tunnusomaista pääpalotilaan nähden mahdollisimman keskeisesti sijoitettu apukammio, jonka tilavuus on 25-35% kokonaistilavuudesta.
Etukammiossa on myös suutin ja hehkutulppa (käynnistysapu). Esikammio on kapean kanavan kautta yhteydessä pääpalotilaan; näin varmistetaan, että kammiosta syöksyvät palokaasut sekoittuvat hyvin pääpalotilassa olevaan jäännösilmaan. Etukammiot on usein sijoitettu sylinterikannen tasopintaan noin 0,02mm +/- 0,02mm tasopinnan yläpuolelle. Tästä syystä esikammiot on usein sovitettava sylinterikannen tasohionnan yhteydessä.